måndag 29 januari 2007

Dagens middag: Chili con carne




Jag läste härom dagen att vi svenskar lägger allt mindre tid på matlagning. 15 minuter om dagen tycker vi att vi bör ägna oss åt detta. Inte undra på att våra matvanor försämrats. För en tid sedan förekom insändare i min lokala blaska om att vi borde börja med långkok igen och folk skrek högt att det hinner man minsann inte som heltidsarbetande och ensamstående.


Jag brukar göra som så här, när det gäller så kallade långkok, att jag kör igång dem samtidigt som jag lagar dagens middag. Exempelvis kalops, den sköter sig själv när allt åkt ner i grytan. Och samtidigt som jag gör kalopsen steker jag korv och gör potatismos. Sen blir ju kalopsen middag dagen efter vilket betyder att jag slipper laga mat den dagen samt att jag brukar göra så pass mycket mat att det blir en hel middag till frysen också. Nu har vi så liten frys så att vi omöjligt kan ägna helgerna åt att göra ambitiösa långkok men som sagt några infrysta middagar får det ju plats.


Och på 15 minuter hinner man ändå göra bra mat. T ex som idag när jag slängt ihop en chili, det tog nog inte mer än 10 min faktiskt. Jag är inte någon snobbkock, jag kan visst koka riktig chili på helt kött och med trendiga chilisorter men till vardags duger minsann vanlig hederlig svensk chili con carne. Dock utan vita bönor i tomatsås. Den varan äter jag inte och jag kokar gärna bönor själv men som sagt, frysutrymmet är begränsat. Så här gör jag chili con carne på mindre än en kvart:

Bryn 500 g blandfärs i en stekgryta. Under tiden skalar du två medelstora lökar och hackar dem grovt. Ner med dem i grytan och fräs på en stund. Tillsätt en förpackning passerade tomater(400g). Jag gillar inte krossade! Och lite tomatpuré, en buljongtärning. Idag var jag ambitiös och rostade lite spiskummin och stötte i morteln, det doftar underbart och ger supergod smak, ett par teskedar blev det nog. Chili för dagen var krossad torkad chili. Het som attan så ta det försiktigt. Smaka av med salt och peppar och dutta i paprikapulver och vitlök, såklart. Och ja när det gäller tomatbasserade rätter vill jag ha lite sött i också och eftersom jag försöker sluta med vitt socker sötade jag idag med lite honung. Låt koka en stund och tillsätt sedan två burkar bönor av valfri sort. Idag blev det kidney och cannellini. Koka upp igen. Klart!


Dagens grönsak till detta är färsk broccoli.

Inga kommentarer: