måndag 15 januari 2007

Ost, ost, ost


Jag kan nog inte leva utan ost. Tänk dig en ledig kväll, strunta i matlagningen. Bara köp hem ett par flaskor gott rött vin. Min budgetfavorit heter Pena Tejo och är ett lättdrucket bondvin. En annan favorit som aldrig känns fel är Zenato Valpolicella Classico. Sedan köper jag ett rejält stycke lagom mogen St Albray och en bit hårdost. Parmesan är aldrig fel eller Prima Donna. Ett gott bondbröd vill jag också ha. Har ni förresten provat Hattings nya goda durumbullar? De är verkligen prisvärda och bra att ha till hands i frysen. Sen köper jag lite druvor, kärnfria blåröda knapriga. Ett par päron kanske och paprika. Det behöver inte vara mer komplicerat än så. Fast kanske rör jag ihop min äckligt goda ädelostcreme också. Sen är det bara att ta för sig och njuta. Det ska jag nog göra på lördag kväll efter jobbet.
Recept på ädelostcreme:
1 st Kvibille Gräddädel
1 burk fet creme fraiche
valnötter
Mosa ihop osten med creme fraichen, blir den för tunn,elvispa eller mixa den tjock
Rör i hackade valnötter
Ställ kallt tills den ska njutas
Supergod på pepparkakor!

Inga kommentarer: