fredag 19 januari 2007

Receptbank i huvudet

Ja, det är ju så. Jag har massor av recept men de finns inte nedskrivna någonstans utan jag lagar mat på känn. Det är ganska svårt att omvandla recept från huvudet till snygga måttbestämda recept på papper. Men jag försöker, det har ju ofta hänt att folk bett om recept på det jag lagat.

Jag har alltid för vana att gå efter min egen smak när jag lagar recept jag inte provat på tidigare. Innehåller receptet 2 dl hackad persilja t ex, jag är inte så förtjust i persilja, duttar jag i persilja tills jag tycker det smakar bra. Det är sällan jag utesluter något helt, även det man inte är speciellt förtjust i kan smaka helt annorlunda i just den här rätten.

Ifrågasätt ändå alltid recept, tryckfelsnisse är framme ganska ofta. Deciliter kan bli liter. 1,5 kan bli 15. Använd förnuftet och smaka dig fram. Det är ändå du själv som ska tycka att det är gott. Lycka till med matlagningen!

Inga kommentarer: