tisdag 13 mars 2007

Tura




Vi helsingborgare är som bekant ganska förtjusta i att tura. För den oinvigde kan jag berätta att detta betyder att åka fram och tillbaka med danmarksbåten utan att kliva av. Jo tillsist kliver vi ju av och då bör vi vara tillbaka i Helsingborg annars är det ingen riktig tura.
På båten äter och dricker vi gott eller åtminstone dricker. Vi har tre stora färjor Aurora, Hamlet och Tycho Brahe varav den sistnämnda är dansk. Sen har vi ju sundbussarna också men dem tänkte jag inte skriva om just idag.
Av någon anledning, när helsingborgaren tänker sig ut att äta på båten, så väljer de alltid Aurora. Enligt min kräsna gom har denna båt alltid haft den sämsta maten, sämsta servicen och den tråkigaste lokalen.
Igår var vi vi ute för att säga farväl till min syster som varit på besök ett par veckor och vi valde att äta på Tycho Brahe som hade Fisk och skaldjursbuffé som dragplåster denna måndagkväll. Måndagar är som bekant inte de bästa dagarna för restaurangnäringen och många ställen håller stängt dessa dagar.
Vi åkte med färjan 18.10 och var så gott som ensamma i lokalen. Så trist, här stod all denna läckra mat så fint uppdukad. Nåja, vi sex gjorde vårt bästa för att länsa faten tillsammans med ett par till. Och vi gjorde det ganska bra trots att min aptit inte riktigt kommit sig efter flunsan.
Buffén innehöll inkokt lax, sill, räkor, kräftor, musslor, ost, kalla sallader, flera såser, paj, friterad bläckfisk, friterade jätteräkor(och de var frasiga och nyfriterade), smördegsinbakad lax, paella, halstrade tigerräkor och en alldeles guldgul välsmakande fisksoppa(bilden ovan gör inte rättvisa åt soppans färg). Ja, det var allt jag kunde komma på just nu. Detta kostade 145 dkr. Servicen var jättebra. Vinet ett rosé Torres de casta var lagom svalt och lättdrucket till maten.
Jag vill härmed uppmana alla som går i turatankar: ÄT PÅ TYCHO BRAHE. Jag får för all del inte heller glömma att berätta att båten även har en Månadens menu som skiftar lite i hur kul mat man får men som oftast är prisvärd. En kik på a la carte menun kan ni få här.

Inga kommentarer: