onsdag 23 maj 2007

Rabarberpaj


Jag är ett riktigt smulpajsfreak. Ingen annan paj faller mig riktigt på läppen men den här slinker ner. Hon har sina goda sidor, min mor.


Lilians rabarberpaj

Pajskal:

150 g smör
3 dl vetemjöl
1 msk vatten

Arbeta raskt ihop degen och tryck ut den i en pajform. Förgrädda max 10 min i 200 grader.

Fyllning:

2 ägg
1 ½ dl socker
0,5 dl smält smör
1msk vetemjöl
3 dl rabarber i små bitar

Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt smör och mjöl. Fördela rabarbern i pajskalet och slå på smeten. Baka i nedre delen av ugnen ca 30 min i 200 grader. Tänk på att den får färg lätt så titta till pajen då och då under gräddningen.

Servera pajen ljummen med halvsmält vaniljglass (godast),vispad grädde, vaniljsås eller hur du nu vill ha det.

1 kommentar:

Anonym sa...

jag älskar rabarberpaj - här finns gott om rabarber som du kan skörda när du kommer nästa gång!