tisdag 26 juni 2007

Systerträff

Syrran har varit nere över midsommar men vi har knappt haft tid att träffas. Men nu fann vi tid. Först hjälpte hon mig att rensa ogräs i kolonin. Vi frilade ärter, bönor, svartrot och kålrabbi , men än är det mycket kvar. Sen bjöd jag på mat. Vi började med friterade vaktelägg med ansjovismousse. Det var gott men inte kul nog att blogga om. Sen gjorde jag en fantastisk smörgås på ljust surdegsbröd med rucola, oxfilé, sparrisknoppar och ett sparrissmör med vit tryffelolja och västerbottenost samt bakade körsbärstomater på kvist. Den blev kanongod. Till detta delade vi en flaska vin och drack alltför många drinkar av vodka, lime och russian.




Recept på smörgåsen 4 port
2 rejäla skivor oxfilé ( 150 g styck)
4 skivor surdegsbröd
Rucola
4 kvistar körsbärstomater
1 knippe grön sparris av god kvalitet
75 gram smör
Vit tryffelolja
Lime
Västerbottenost
Börja med tomaterna. Dem lade jag på ett ugnsfast fat, stänkte på lite olivolja och bakade i ugnen ca 1 timme i 175 graders värme.
Därefter sparrissmöret. Skär först bort knopparna ca 1 cm under knoppen och lägg dessa åt sidan. Skär bort nedersta delen på stjälkarna och släng bort. Resten skar jag i mindre bitar och kokade i lättsaltat vatten. Sen lät jag dem kallna och hackade dem fint och blandade med smöret och en aning pressad lime. Sen smakade jag av med tryffelolja. Det är lite svårt att skriva någon mängd eftersom olika oljor skiljer sig i smak och kvalitet. Smöret fick vila i kylen en stund.
Jag kokte sparrisknopparna lätt så att de behöll sin krispighet och lade dem sedan i isvatten så kokprocesssen avstannade. Vid serveringen värmde jag dem en kort stund i micron utan vatten.
Oxfilén pepprade jag rejält runt om, saltade med flingsalt och stekte i en blandning av smör och rapsolja ca 3 min på varje sida.
Sedan rostade jag brödskivorna och gned in dessa med en vitlöksklyfta. Jag blandade rucolan med en aning olivolja samt saltade och pepprade lätt.
Vid servering toppade jag brödskivan med rucola, och skivor av oxfilén. Jag lade på en klick smör samt sparrisknoppar. En kvist tomater på varje tallrik och så smulade jag ost över hela rasket. Tomaterna saltade och pepprades även en aning på tallriken.

2 kommentarer:

Kristina Eriksson sa...

Det låter väldigt gott!

Marsala sa...

Den mackan var god den... Jag brukar just inte äta oxfilé två dar i rad bara ;)

/Syrran