tisdag 31 juli 2007

Mandel och marängkaka


Från början var det här ett försök att återskapa en fantastisk Makronkaka som de hade på det nu nedlagda fiket i Vallåkra. Jag har gjort massor av försök att få till den men bara misslyckas. Men ibland kan även misslyckanden bli lyckade och så blev den här kakan till.


Mördegsbotten:

100 gram smör
0,5 dl socker
2,5 dl vetemjöl
1 äggula

Knåda ihop och tryck ut degen i en pajform. Förbaka pajskalet 10 min i 200 graders ugn.

Fyllning:

150 gram mandelmassa, rumsvarm
100 gram rumsvarmt smör
4 droppar bittermandelessens
1 msk mjöl
1 äggula

Rör ihop smör och mandelmassa och tillsätt övriga ingredienser. Rör till en slät smet.

Maräng:

2 äggvitor
0,5 dl socker

Vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt sockret och vispa ett tag till.

Bred ut fyllningen över pajskalet. Bred marängen ovanpå och rör ner den en aning i fyllningen med en gaffel. Grädda ca 15 min i 200 grader.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, va gott det låter!

Marsala sa...

Om du hade rullat ihop den hade det blivit "Jitterbuggare". En s�n k�pte jag alltid i Malm� n�r jag hade varit hos min diabetesdoktor.

Kristina Eriksson sa...

Det låter väldigt gott, dessutom är jag väldigt förtjudt i bittermandel. Vallåkra - någon sa att de ska ha väldigt bra mat där?! Vet du något om det?

Anna-Eva sa...

I dalgången vid Rååån ligger vallåkra stenkärlsfabrik. Det är mycket vackert där och vi besöker stället minst en gång varje år och promenerar. Restaurangen sägs ha mycket bra mat men vi är lite snåla och tycker det är dyrt :)

http://www.wallakra.com/