onsdag 11 juli 2007

Tyskt lantbröd


Min kära moder prenumererar på ICA-kuriren och brukar dumpa av tidningarna här när hon läst dem. I ett nummer hittade jag recept på surdegsbröd från Nisses Conditori i Umeå. Jag tyckte att receptet var lite krångligt så jag fixade till det lite på mitt eget sätt. Det blev ett kanongott bröd och jag beordrar er att baka det! Det är inte alls så krångligt som det kan se ut med dag 1, dag 2 osv. Baka brödet!


Tyskt lantbröd (1 stort bröd)

Dag 1

Surdeg:
1, 5 dl yoghurt naturell
0,75 dl fint rågmjöl

Rör ihop och låt stå ett dygn övertäckt framme på köksbänken


Dag 2

6 dl kallt vatten
15 gram jäst
surdegen
10 dl vetemjöl special
1 dl rågsikt
1 dl fint rågmjöl
1 1/4 msk salt
2 msk ljus sirap

Blanda vatten, jäst, salt och sirap och surdeg, rör ner mjölet. Täck över med plastfolie och låt stå över natten.

Dag 3

Sprid ut 1 dl rågsikt på bakbordet och stjälp upp den klibbiga degen. Knåda den och tillsätt lite mer rågsikt då och då. Den blir ändå lite klibbig. Forma ett runt bröd och låt det jäsa på bakpappersklädd plåt 1 timme. Strö lite mjöl över. Sätt ugnen på 250 grader.

Sätt in brödet i mitten av ugnen och spraya med vattenspruta rikigt med vatten in på brödet. Baka 10 min. Vrid då ner till 200 grader och spraya en gång till. Låt sedan brödet bakas färdigt ca 30 min.

Låt svalna på galler. Förvara brödet inlindat i en handduk. Brödet går att frysa.

Inga kommentarer: