onsdag 29 augusti 2007

Blåsig sensommardag på Ven





7,5 kvadratkilometer stor eller liten är ön Ven i Öresund. Trots denna litenhet bjuder ön på en säregen storslagenhet. Inte bara för att det är vackert men också för dess blomstrande småföretagande. Åker man Landsvägen fram stöter man inte bara på Hven Durum som jag skrivit om tidigare utan även Hvens egen glassfabrik som säljer sin jättegoda glass i en kiosk i Bäckviken. Endast naturliga råvaror. Vi provade deras kanelglass idag och den var kanongod.
En bit därifrån betar en hel hage med getter och det är också där öns egen getosttillverkare håller hus med en liten Gårdsbutik. Tyvärr är getost inget som passar mina smaklökar men getostälskare brukar ösa ovationer över deras getost. Och så lär det ju produceras Whisky också på ön men jag vet inte hur det gått med det projektet. Och utöver detta finns det ju massvis av konsthantverkare. Jag lovar att du får tiden att gå om du besöker Ven.

Mitt favoritmatställe på Ven är Pumpans Café och Restaurang. Där får du bröd bakat av ekologiskt mjöl malet i egen kvarn. På Pumpan känns det som att vara på besök i ett mysigt ombonat hem. Kaffet mal de när du beställer. Men är du köttälskare får du gå någon annanstans, här serveras bara vegetariska rätter, ost och fisk. Vi nöjde oss med smörgås idag fast tillsist kunde vi inte motstå den nybakade morotstårtan utan delade en bit. Gudomlig!

1 kommentar:

Anonym sa...

HÄr är det ingen sensommar - här är det höst. Huvvaligen....