söndag 19 augusti 2007

Kräftskiva?

Själv är jag faktiskt inte så överförtjust i de små rackarna. Så till vida det inte är svenska nykokta. Men jag äter dem när jag blir bjuden och det blir jag. För den som tänker bjuda på kräftskiva vill jag bara ge några små tips och råd.

Tina kräftorna saaaaakta och om du orkar, koka ny lag och lägg dem i före servering! På det sättet smakar de absolut bäst.

Det är gott med någon sås eller gucka att doppa kräftstjärtarna i om man inte är superkräftfantast. Till exempel blue cheese, vitlöks, eller rhode island.

Jag som hellre äter räkor brukar göra räkor i kräftlag. Recept finns HÄR. Ska jag vara ärlig tycker jag att räkor i kräftlag är godare än såna där frysta turkiska eller spanska stackare.

Bjud på något mer matnyttigt också, exempelvis paj. Och gärna Västerbotten. Och massor av gott bröd.

Och till den som inte äter varken räkor eller kräftor, kanske en allergiker, vegetarian eller ett barn, lärde jag mig för många år sen att göra falska kräftor. Det är närmast en stuvning men smakar faktiskt ganska kräftlikt. Gott på rostat bröd.

Falska kräftor

Smält 2 msk smör, rör ner 3 msk mjöl och tillsätt sen 3 dl gräddmjölk. Låt puttra en stund under omrörning. Smaka av med salt och peppar. När stuvningen svalnat rör du snabbt ner köttet av 2-3 hackade tomater (ta bort kärnorna före) och 1 dl skuren dill. Servera.

Och glöm inte snapsen!

Hallands Fläder vill jag ha, eller hemgjord citronsnaps, enklaste enkla. Bara att skala en lång spiral citronskal med potatisskalare. Se till att inget vitt följer med. Lägg i en flaska eller burk med lock, en nypa socker och så brännvin 2-3 dl till en lång strimla. Låt stå
ett dygn cirka i kylen. Klart!

Ha det nu så mysigt i augustimörkret!

Är det nåt speciellt tips du vill ha till kräftskivan så maila gärna mig och fråga!
latamamman@live.se är adressen.

Inga kommentarer: