söndag 19 augusti 2007

Snabbsaltad gurka


Säg mig varför det tydligen inte finns någon efterfrågan på snabbsaltad Västeråsgurka i Skåne. Både jag och min make tycker att det är så vansinnigt gott. Det doftar dill och gurka så fort man kommer in på grönsaksavdelningen i en affär i mellansverige och det är en trevlig doft. Priset är dock tämligen hutlöst. Nära nog tio kronor styck betalade vi för våra gurkor. Men nu har jag kommit mig för att snabbsalta egna.

OK, jag ser att ni är många som googlar på snabbsaltad gurka så varsågod, recept:

Använd bara fasta gurkor, inga halvskrumpna. Tvätta gurkorna och lägg dem i kallt vatten ett par timmar före inläggning.

Lag:

1 liter vatten
0,75 dl salt
1 tsk socker
3 msk ättikssprit(12%)
dillkronor och svartvinbärsblad

Blanda lagen. Var noga med att allt socker och salt smält. Den ska inte kokas. Lagen räcker till ca 1 kg gurka. Varva gurka, dill och blad i en stor glasburk. Slå på lagen så att den täcker. Förvara svalt. Jag brukar börja knapraa på gurkorna redan efter två-tre dagar. De håller sig någon månad eller två i kylen.
Obs! Receptet reviderat 090806.

1 kommentar:

Marsala sa...

Med Cr�me fraiche och honung va... Mina p� balkongen har nog aldrig sett ett bi s� av de sm� knottriga blir det nog inget insaltat :(