onsdag 13 februari 2008

Födelsedag och önskemat


Idag fyller käre sonen alltså 15 år. Som så många andra familjer kör vi med önskemat på födelsedagen. Den maträtt min son önskade sig är en av de mest lagade i vår familj och skapades av mig 2003 för att fira min och Togges förlovning. Då serverad med fiskspett av tonfisk, hälleflundra och lax. Nu reducerad till endast lax och spetten orkar vi inte med. Om det ska duga hos oss måste fetaosten dessutom vara "låtsasfeta" i form av Apetinas hela ost i bit på burk. Det var så det var från början och då vill vi ha det så :)

Stekt lax med ljummen basilikapotatissallad och fetacrème med soltorkade tomater ( 4 pers)

Fetacrème

1 burk Apetina hel ost i bit (eller motsvarande mängd annan)
2 dl crème fraiche (feeeet)
6-8 soltorkade inlagda tomater (och lite av spadet)

Mosa osten, blanda med fraichen. Vispa tils den blir tjock. Hacka tomaterna och tillsätt. Smaka av med salt och peppar.

Basilikapotatissallad

1 kg potatis, små fina, färskpotatis eller sparrispotatis
1 stor kruka basilika
2 msk olivolja
1 msk neutral olja
1 msk pressad citron
½ tsk salt
peppar från kvarn

rucola
2-3 hackade schalottenlökar

Tvätta potatisen och torka av den. Den behövs inte skalas. Dela potatisen i mindre bitar. Rosta i ugnen(225 gr) med bara lite olja över tills den är helt mjuk och ser gyllene ut. Under tiden gör du basilikaoljan. Mixa olja, basilika, citron och smaka av med salt och peppar. När potatisen är färdig lägger du upp den i en skål och låter den svalna. Blanda sedan i oljan, finhackad lök och några nävar rucola. Lägg en hög rucola överst i skålen eller på tallriken vid servering.

Laxen kryddas med salt och rejält med peppar och steks i smör och olja.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas sonen blev nöjd med sin födelsedag, hälsa från mig och maken/Y

Anna-Eva sa...

Hälsat och klart. Timpa tackar för slantarna.

annamaria sa...

MMMMmmmmmm så gott. Basilikapotatisen låter underbar. Ska provas till grillen!!

Anonym sa...

Är lite kinkig med fiskrätter, men denna gillade jag skarpt, bland den godaste fisk jag ätit! Timpas smak is the shit =D /Hulda

Anna-Eva sa...

A-M Potaisen ÄR god ch Hulda har världens mest utvecklade smaklökar och så är hon ju släkt med mig och Timpa :)