tisdag 26 februari 2008

Lefser och fusklefser


I Tryvann ute i kylan och snön kunde man köpa sin wienerkorv i lompe och så kunde man tugga i sig lefser fyllda med smör och kanel. Det sistnämnda smakade gott i skidbacken vill jag lova. Helst tillsammans med en kopp hett kaffe men varm choklad passar också bra.

Jag funderade på att baka lefser men upptäckte en tunnbrödsvärld jag alls inte är insatt i. Lefsen på berget var som ett ganska vanligt tunnbröd men efter att ha kollat runt lite insåg jag att så enkelt var det inte. Kolla till exempel här i kommentarerna till Gittos inlägg om lompe. Sååå...eftersom jag är lat fuskade jag istället fram min egen smörkrämsfyllda fusklefse:

Fusklefser

1 förpackning Lövånger sviktat, okryddat tunnbröd

0,5 dl crème fraiche (34%)
75 g rumsvarmt smör
1 dl florsocker
0,5-1 tsk kanel
1 tsk vanillinsocker

Vispa crème fraichen riktigt tjock med elvisp. Tillsätt smör, socker och kanel. Fortsätt vispa och ställ sedan in krämen i kylen. Bred på krämen på tunnbrödet och vik ihop från långsidan. Ett perfekt utflyktsmellanmål.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tackar för tipset ! Det här lät som en enkel genväg till Lefser. Eller lefser med klining ska det kanske kallas ?

Har ätit dessa för många år sedan i gränstrakterna vid Frostviken, Gäddede

Är en "gube" som ibland blir sugen på att baka, men sällan hittar igen rätta ingredienserna i frugans skafferi. Hej / Wassen