måndag 31 mars 2008

Sjömagasinet med mera





Jag är dålig på att blogga. Orsak, jag lagar ingen mat. Antingen jobbar jag, eller så är jag sjuk eller så är jag på resa. Och så föröker jag ju gå ner i vikt. Igår tillgade jag en ytterst ointressant soppa på riven morot, kycklingfilé, lite broccoli, kikärter, kokosmjölk och grön curry. Jag lovar, ni vill inte ha receptet. Men!

I helgen åt jag god mat, ja just det, på Sjömagasinet i Göteborg. Tänk er att kliva in i denna anrika lokal, fordom ett magasin för ostindiefararnas inköp, nu en helmysig restaurang i helsvensk anda. Ni blir visade till ert bord, ett fönsterbord för två precis i solnedgången med utsikt över älven och Älvsborgsbron. Och där får ni bli uppassade i nära tre timmar med fantastisk mat, dryck och service. Togge och jag kunde inte haft det bättre.

För 995 kr per skalle fick vi en välkomstdrink, Kir Royale och en liten smakretare, strömmingsfilé med ratatouille. Mums.

Därefter en sojamarinerad lax med sojaglaze och en korg fantastiskt gott bröd och ett noga utvalt vitt vin. Jag blev så överförtjust så jag har glömt vilket.

Efter nära nog renslickade tallrikar bjöds det perfekt halstrad hälleflundra med bourgognesås och rökt fläsk, svamp och smålök samt ett krämigt potatismos. Vit bourgogne till detta.

Den söta avslutningen blev en randig chokladtryffelhistoria med smakerna, sesam, päron och hallon. Till den, en söt god Valpolicella. Mums! Kaffe och avec. Sen sov vi gott vill jag lova.

4 kommentarer:

Bendel sa...

Wow vilken meny! En hälleflundra som var bra? Inte ens bra krogar brukar lyckas med den annars tycker jag. Men är det några som borde göra det så är det väl Sjömagasinet.

Anonym sa...

Jag som är fiskälskare sörjer över avsaknaden av fiskerestuaranger där jag bor. Då får man passa på när man är i t.ex. Göteborg. Sjömagasinet ligger mig mycket varmt om hjärtat, liksom Fiskekrogen. Dock blev jag magsjuk dagen efter jag hade varit på Fiskekrogen, men det är en annan historia. Det hade i varje fall inte med maten att göra som jag åt.

Marsala sa...

Drygt en halv matpeng för socialbidragstagare... Det vore självaste fan om det inte var gott! Själv knaprar jag hampfrön, cannabis, det är oxå gott...

Anna-Eva sa...

Yes Pia, det var en bra hälleflundra. Jag hoppas bara den var bra ur miljösynpunkt också.Jag är van vid överstekt fisk på krogen men den här var stekt exakt så länge att den övergått från rå till tillagad.Mums.