onsdag 30 april 2008

Svensk fisksoppa


Det här är mitt bidrag till tävlingen med samma namn. Här kan ni rösta på min soppa :)

Anna-Evas svenska fisksoppa

Jag gillar tjocka, matiga soppor. Det här är en sådan.

300 g potatis
300 g morot
300 g vitkål, gärna sommarkål
1 stor gul lök
1 hönsbuljongtärning
1 fiskbuljongtärning
33 cl svenskt ljust öl
3 dl vatten
1 tsk hela anisfrön
3 dl vispgrädde
salt och peppar
200 g gravad lax

Skala och ansa grönsakerna. Hacka löken. Strimla vitkålen och skär den i mindre bitar. Riv morot och potatis på grova sidan av rivjärnet. Lägg allt i en rymlig kastrull eller gryta. Slå på vatten och öl. Släng i buljongtärningarna och anisfröna. Låt koka tills grönsakerna släppt sin vätska och blivit mjuka. Tillsätt grädden och låt puttra en stund till. Smaka av med salt och peppar. Strimla gravlaxen. Servera soppan på tallrik och toppa med gravlaxen. Knäckemacka med en god svensk ost är ett måste till.

3 kommentarer:

Sara sa...

Den låter inte alls fel! :)

annamaria sa...

Mmmm så gott! Jag har röstat på dig såklart! Undrar hur det går för Mardin?

Marsala sa...

Hur kan jag vara mor till en sådan ormars avföda som hatar soppa?
Det är först nu jag får utlopp för mina begär!
Smarrig soppa utan fisk:
Bräsera ett finstrimlat fänkålsstånd i smör. Ta i ett par mjöliga potatisar också men låt inget ta färg. Späd med grönsaks- kyckling- eller möjligen fiskbuljong. Ha i en burk FET och god créme fraîche och ett halvt gram saffran. Mummmmmmmmma....