tisdag 27 maj 2008

Mamma har fyllt 75 år - matkavalkad

Tomater från Norrängen i Sala


Brorsans pizza

Min brors goda poppers av jordärtskocka och västerbottenost
(recept kommer till helgen)


Söndagsbuffé på Forsmarks Wärdshus
Godast var brödet, gravlaxen och Tvärnöskinkan


Forsmarks bruksöl
Med på bild finns inte syrrans goda sallad med bacon och krutonger och mousserande vin som vi började helgen med. Ej heller all den goda maten som Amie bjöd på. Och framförallt inte syrrans fantastiska cheesecake som jag åt till frukost. Och när jag tänker efter bjöd brorsan på en särdeles god soppa gjord av svartrot också. Inte konstigt att jag gick upp 2 kg i vikt på fyra dagar.

3 kommentarer:

Marsala sa...

Här är caken, fast jag bytte Kesellan mot creamcheese:
Smuldeg: 7 krossade digestivekex, 1 dl mandel eller nötter, malda. 75 gr smör smält. Läg smulorna i smörkastrullen och rör om väl. Pressa ut dem mot botten och kanter i en 21 cms form. Ställ i kylen.
Gör fyllningen: 300g Kvarg (Kesella), 2 ägg, ½ dl socker, rivet skal av 1 citron, Rör ihop väl, ett ägg i taget. Häll i smulbotten och in i 175 gr ugn i ca15 min. Den får inte vara för lös. Tag ut formen och öka värmen till 225.
Rör ihop 2 ½ dl gräddfil eller lätt créme fraîche med 1½ tsk vaniljsocker och bred ut över fyllningen. Sätt in i ugnen ytterligare ca. 5 min.
Serveras kall med jordgubbar och ett gott bubbelvin!

Marsala sa...

Skall försöka göra lågsackaros praliner till min gamla bästis Titti som fyller, hrmpf..., år. Förslag på fyllning?

Marsala sa...

Nu börjar jag ju bli tjatig. Här finns bilden: http://tankar-frn.blogspot.com/2006_07_01_archive.html