tisdag 17 juni 2008

Flädersnaps?


I flaskan: Fläder och jordgubbssnaps. I glaset: Citronmeliss-lime-honungssnaps

Jamen, det är väl klart att du hinner göra snaps till midsommar. Det tar ju bara max ett dygn eller över natten till nästa dag om du har riktigt brått. Självklart smakar snapsen mer ju längre tid den får dra men den här typen av snaps som jag ger recept på i det här inlägget är inte till för att lagras utan för att konsumeras tämligen omgående. Under lång tid av mitt liv var hemjord citronsnaps det enda jag kunde få ner i snapsväg och inte heller nu är jag någon riktig snapsvän men det är klart roligare och godare när den är hemgjord. Det går att experimentera med det mesta bara det inte är giftigt. Lycka till!


Flädersnaps

3 dl brännvin eller vodka
6 fläderblomsklasar
en remsa citronskal utan vitt, ca 5 cm
1,5 tsk socker

Skölj blommorna och plocka ner dem i en glasburk som rymmer 3 dl, ta bort det mesta av den gröna stjälken. Skala en remsa citronskal med potatisskalare från rengjord citron. Tillsätt sprit och socker och skaka om. Låt stå ett dygn eller åtminstone över natten. Sila ifrån blommorna och slå upp på en fin flaska. Serveras isande kall. Skål!


Fläder och jordgubbssnaps

Gör likadant som ovan men skippa citronskalet och tillsätt 6 jordgubbar i bitar istället.


Citronsnaps

3 dl vodka eller brännvin
1 lååång remsa citronskal utan det vita
2 tsk socker

Lägg remsan direkt i flaskan och tillsätt sockret. Låt stå 24 timmar eller över natten. Ska du vänta längre med att servera får du ta upp skalet ur flaskan, annars blir den lätt för stark och kan bli besk. Lägg i en ny vid servering istället, bara för att det är snyggt.

Citronmeliss-lime-honungssnaps

3 dl brännvin eller vodka
3 tsk honung
20 blad citronmeliss
1 remsa limeskal utan det vita

Blanda allt i en burk och skaka om. Låt stå 24 timmar och skaka gärna några gånger. Sila ifrån och slå upp på flaska men lägg gärna i en stjälk citronmeliss som garnityr.

3 kommentarer:

Marsala sa...

Med fläder o citron blir skitgott! Gjorde så för två år sen. Men ingen snaps till brushettan väl? ;)

Anonym sa...

Vilken vacker bild och vilka smarriga recept! ynd att jag får ont i magen av sprit.

Unknown sa...

Hej!
Har ganska nyligen flyttat till hus och hittade en buske citronmeliss i trädgården. Hade för mig att man kunde göra snaps på detta och jag googlade. Då hittade jag ditt recept som lät gott.

Det blev toppen och uppskattat på midsommar. Kommer att skriva om detta i min blogg på lindasdagbok.blogspot.com. Hänvisar såklart till din sida där jag lånat receptet. Tack så mycket!!! Ha en skön sommar

/Linda