fredag 1 augusti 2008

Ogräsrens och räkafton


Idag har vi rensat ogräs och för min del föll örtrabatten på min lott. Trots att en större fotbollscup pågick på andra sidan gatan och det var hundra bilar och ännu fler skrikande ungdomar bara en bit ifrån mig fyllde rensandet min själ med lugn.

Att dra upp en målla med näsan i oreganon och en surrande humla i salviabusken en bit bort kan inte göra annat. Att sen känna doften av citronmelissen, i värmen, när man försöker förhindra den från att sprida sig i hela landet fyller hela hjärtat med fröjd. Sen fick citronmelissen ge smak åt en god dippsås till räkorna tillsammans med citronrasp och uppriskande syrlig citronsaft. Det gäller att njuta av sommaren, snart är den över.

1 kommentar:

Marsala sa...

Jag undrar bara om du HAR försökt äta mållor?
Kirskål eller mållor, med smakstöd av basilika är enldeles utmärkt grund att göra Pesto av.
Hatar man pinjenötter gör man som jag. Tar valnötter istället!