tisdag 23 september 2008

Indisk lammgryta utan lamm, med chutney och raita


Jag älskar skinkstek. Det är billigt, gott, lättlagat. Du kan göra stek, gryta, wok, schnitzel, rullader, marinera och lägga på grillen..hur mycket som helst och det blir alltid lika bra resultat. Min familj är inte förtjusta i lamm(skäms) men den här grytan blir faktiskt lite lammig ändå. Bä.

500 g skinkstek
2 morötter
2 normalstora lökar av valfri sort
2 dl vatten
1 msk kikkoman soja
1 msk curryblad(torkade)
1 vitlöksklyfta
salt, peppar
1 näve gröna bönor

½ dl kokbar naturell yoghurt
1 tsk socker
1 tsk sambal oelek(eller efter smak)
hackad persilja

Skär köttet i små tärningar. Gör likadant med morot och lök. Stek i omgångar, gärna i sesamolja.

Lägg sedan köttet i kastrull eller stekpanna med lock. Salta, peppra och slå på vatten, soja, pressa i vitlök och släng i currybladen. Låt puttra under lock tills köttet är mört och grönsakerna mjuka. Vrid sedan upp värmen på högsta. Släng i bönorna och puttra ihop så det är ungefär hälften så mycket vätska. Då har du i yoghurt, socker och sambal. Koka ihop och rör tillsist i hackad persilja. Slätbladig är klart godast.

Servera med basmatiris, chutney, gärna enligt mitt recept nedan, och raita. Min snabba raita var bara 1 dl naturell yoghurt med 1 krm örtsalt och en halv tsk torkad mynta som fick stå och mogna i kylen medan jag gjorde grytan.

Smaklig spis i höstmörkret.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mums... jag älskar grytor av alla de slag, speciellt nu när hösten kommer och grilltiderna är förbi. Nästan så att jag ledsnat på ugnsgriljerade rotfrukter och grillad biff....
Testar ditt recept i morgon, wish me luck :)

Anna-Eva sa...

Javisst, lycka till. Hoppas du gillar det.