söndag 21 september 2008

Laxlasagne med pesto och mozzarella


Det doftar alldeles underbart gott i huset och jag förbannar mig själv som lagar så god mat när jag inte själv kan äta den. Lasagne är gott. Nackdelen med lasagne är ett det är bökigt att tillaga. Fördelen med den här lasagnen är att den inte är bökig att tillaga. Receptet räcker till 2-3 personer. Äter de som min man räcker det till fyra. Han blir fort mätt på pastarätter.

1 förpackning färska lasagneplattor, gärna fullkorn
2 skinn och benfria portionsbitar lax
1 dl pesto genovese+0,5 dl vatten (klart jag använde köpt)
1 mozzarellaost
2 tomater
färskriven parmesan på påse

Smöra en ugnsform noga. Min var ca 18 x 25 cm. Klipp till en bit lasagne så den täcker botten på formen. Blanda pesto och vatten. Bre på hälften av peston. Skär laxen i tunna skivor. Fördela hälften ovanpå peston. Riv mozarellan grovt. Det kladdar till sig lite men det går. Fördela hälften av den ovanpå laxen. Salta och peppra försiktigt. Dags för nästa lager, likadant som det första. Skär tomaterna i skivor och lägg dem överst. Strö över rikligt med parmesan. In i ugn 225 grader ca 20 minuter. Låt svalna något före förtäring. Servera med en god sallad.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Grymt god lasagne! Det tyckte vi hela familjen och idag blir det favorit i repris. Jag hade i lite Kelda citronsås som gjorde den extra krämig. Ha det gott! Lena

Anna-Eva sa...

Kul att du gillade den och tack för tipset :)

Anna-Eva

Anonym sa...

Har lagat den här flera gånger nu, lika god varje gång! Idag testade jag att kombinera den med ett recept som innehöll keso och spenat, det blev grymt lyckat faktiskt :)