tisdag 16 september 2008

Vad skulle vi ta oss till utan kryddor?


Krämig köttfärspanna med viltsmak


Jag har av ett livsviktigt skäl tagit ett tillfälligt steg ut ur köket här hemma. Det märks, inte bara på bloggen utan också i köksskåpen. Ni som läser bloggen behöver inte vara oroliga, det kommer snart mer recept, jag blir tokig om jag inte får laga mat.

Idag tänkte jag i alla fall tillaga något gott åt herrarna i huset. Frysen var full av olika sorters fisk, kyckling, köttfärs men kyl och skafferi gapade tomma. Inga konserver, ingen lök, ingen potatis..det fanns med andra ord inte mycket att hitta på.

Ris, gryn och pasta tar dock sällan slut här hemma, det är mer gångbart än potatis hos oss. Pasta åt killarna i går, så idag fick det bli ris. Således stekte jag köttfärsen i lite olja, som till köttfärssås, slängde på 3/4 burk crème fraiche som stod och såg ensam ut i kylen och kryddade.

Jag mortlade en tesked enbär och en halv tesked timjan som åkte i färsen, en matsked mushroom soya och lite kalvfond, en matsked lingonsylt och så smakade jag av med salt och peppar.

Vips hade jag en viltsmakande färs som jag serverade med ris och paprika(som var den enda grönsaken som fanns hemma).

Om jag nu på tio minuter cirka lyckades laga mat av ingenting, som var riktigt god, tänk då hur god den här rätten blivit om jag haft en halv hackad lök, några nävar trattkantareller och älgfärs istället för nötfärs..

Det är tur det finns kryddor. Med dem kan man skapa nästan vad som helst av nästan ingenting , det gäller bara att ha lite fantasi. Och nog skulle maten sett roligare ut med lite grönt till, men vad sjutton :)

Inga kommentarer: