tisdag 10 februari 2009

LCHF - kost


En läkare på min arbetsplats har sedan en tid ätit LCHF-kost. Han ser oförskämt pigg ut och har gått ner en massa kilon, som jag i och för sig inte vet var han hittade för han var smal redan innan.

Det är spännande att se vad han har i sin lunchlåda varje dag och han pratar väldigt varmt om sin kost och dess betydelse. LCHF betyder, om du inte visste det, Low Carb High Fat. Man ersätter helt enkelt kolhydrater med fett i kosten.

En dag när jag var riktigt hängig och energilös och hade fallit för frestelsen att köpa en Panini med skinka och ost till lunch, satt han där igen och talade med mina kollegor om LCHF. Plötsligt slank det ur mig att "jag mår nog inte så bra av kolhydrater". "Kostdoktorn.se", svarade han då.

Jag var inte sen att surfa in och kolla. Och sen surfade jag vidare till Dr Dahlqvists blogg och Airams blogg och Matsmurfen. Och sen köpte jag Doktor Dahlqvist och Airams fina LCHF kokbok också. Jag läste och läste, allt jag kom över. Och sen bestämde jag mig.

Detta måste jag testa. Av många anledningar. Jag har sett resultaten på HbA1c hos patienter med typ 2 diabetes som gått över till LCHF kost. Jag har sett viktnedgången efter en månad med dieten hos en av mina patienter, nära 6 kilo.

"Typiskt sjuksköterskor, experimentera med sina egna kroppar", kläckte min man ur sig när jag berättade. Javisst är det så till viss del. Men jag är också en sjuksköterska med en betydande viktproblematik som inte vill drabbas av diabetes eller hjärtsjukdomar.

Så nu gör jag detta. Och jag ger det en försökstid på 4 veckor. Innan dess tänker jag inte avslöja vad jag väger, hur jag mår, hur det går. Ingenting. Men jag bjuder på recept. Så alla ni vanliga människor, som inte är det minsta intresserade av LCHF, misströsta inte, det kommer att bli kalasgod mat här på bloggen! Bara lägg till potatis, ris eller pasta, allt efter tycke och smak.

Och alla ni som ÄR intresserade av LCHF; Välkomna hit och hoppas att ni ska trivas.

Dag ett var jag fortfarande sjuk men det brukar inte hindra min aptit. Jag åt äggröra till frukost. Ostgratinerad skinka till lunch. Och till middag, paradrätten, entrecote med bearnaise och baconfrästa haricot verts samt ugnsbakade tomater. Det var gott men hela min kropp skrek "Herregud! Vad gör du? Detta är fel, fel, fel!"

"Det struntar jag i", svarade jag :)

9 kommentarer:

Anonym sa...

Låter gott, hit återkommer jag! *S*

Anonym sa...

Här kommer mer inspiration för LCHF matlagning en superblogg enligt min mening.

http://blogg.passagen.se/fettbramat/
Eva

Ataharis sa...

Hej, och vad roligt att du också kör LCHF! Nya recept behövs alltid, lite tråkigt när det går slentrian i maten.

Jag är typ 1-diabetiker som kör LCHF, lägger ut matrecept då och då om du vill läsa hos mig. Skriver mycket om blodsocker, insulin och träning också, men etiketterar inläggen så det är lätt att bara sortera ut matrecepten.

Länkar till dig, hoppas det är ok?

Anna-Eva sa...

Hej och tack och välkomna hit! Länka går alldeles utmärkt.

Matsmurfen sa...

Hej! Grattis till din nya livsstil. Du kommer inte ångra dig. Hälsa din man från mig att han ska skärpa till sig och skaffa lite egen kunskap och börja "experimentera" på sin egen kropp - så får han se vad som händer!

Anonym sa...

Baconfrästa haricoverts lät gott. Dum fråga kanske men var får du baconfett ifrån? Du kanske helt enkelt stekte bacon först?

Anna-Eva sa...

Ja anonym. Jag strimlade bacon och stekte nästan knaprigt. Därefter i med de förkokta/el ångade bönorna. Mycket mumsigt.

Anonym sa...

Åh, jag blir så himla inspirerad när jag läser om er LCHF:are! =D Det verkar såå gott och bra. Jag skulle må så mkt bättre utan kolhydrater, då jag jämt sväller upp och ser ut som en liten tjockis efter jag ätit *hihi* Jag har funderat på LCHF, som säkert skulle vara som "medicin" för magen typ, men kruxet är ju att jag VIIIIILL fortfarande få mina lilla fika ibland. Vet du hur sånt funkar, alltså att äta mestadels LCHF, men att smyga in kolhydrater iblaaaand. Kan det funka eller är det big no no?

Ann sa...

Spännande! Hit kommer jag flera gånger! Jag äter också LCHF till och från, nu mest från :( Jag är nere i en formsvacka, det blir liksom en ond spiral, ändå vet jag att jag mår bättre med LCHF, det är konstigt hur man gör mot sig själv egentligen. Blev väldigt inspirerad nu så nu ska jag definitivt på banan igen!

Mvh Ann