söndag 31 maj 2009

Pingstafton





Jag inhandlade tre franska ostar på marknaden:

Det var en Petite Breuil, som var sagolikt krämig och supergod, fast den doftade starkt.

En Petite Tourtain (till höger på bilden), som var en rödkittost, även den jättegod. Den blev maken och sonens favorit.

Tillsist valde jag en Eltora (i mitten på bilden) men den var tyvärr helt smaklös. Ska jag beskriva den så smakade den som skrattande kon med vitmögel runt om. Hmm.

Men som sagt, de andra två...ljuvliga, underbara, fantastiska.

Jag inhandlade även en fransk baguette att avnjuta osten tillsammans med.
På annat håll inhandlade jag grön sparris från Ekebo, som totalt slog ut Österlen i år. Den serverade jag au naturelle med enbart smör, flingsalt och citron. Helt fantastiskt gott i alla enkelhet.

De franska tomaterna fick sällskap av krispig sallad från kolonin och nyskördade rädisor. Tillsammans med en god skånsk skinka och kalkonsalami från Ingelsta kalkon blev vi mätta och nöjda.
Men inte mer mätta än att vi kunde äta svenska jordgubbar till dessert. En mycket trevlig pingstafton i solens sken.

8 kommentarer:

bakmammorna sa...

ojojoj vilket härligt bord!! och fina bilder också!

Ullis sa...

Vad gott och somrigt detta ser ut.....

Katrin sa...

Hejsan!
Jag har just hittat hit via ett tips från en kompis. Eftersom tipset gällde sötpotatiskakan har jag spanat in inläggen under "bakverk" såhär i etapp ett - allt ser gott ut! Var ska jag börja? ;)
Tur att jag har kompisar som kan hjälpa mig att vidga vyerna och hitta fina bloggar som din!

Anna sa...

Vi var på samma marknad då=) jag köpte rådjurssalami, massor av fudge, sen köpte jag också 3 ostar och lite annat smått och gott =)
jätte roligt var det att gå där och strosa runt. ott med=)

Lisa sa...

vaje gång jag går in på din blogg förundras jag över hur otroligt INTE lat du är. kanske byta namna till übermamman?

Anna-Eva sa...

Tack alla rara personer. Vilket jag typ gammaldags skrev for att det inte finns prickar over aao har i Spanien :)

Mor-Mia sa...

Hej, ja rabarberkakan var som sagt jätte god. Kul att du fick ett tips tillbaka (syftar på hallonen), så jag inte bara är här och "stjäl" din recept ;)

Marias Kakburk sa...

Va härligt det ser ut!:)