tisdag 8 mars 2011

Mannerströms gratinerade falukorv


Jag har inte ätit så mycket korv sedan jag började dra ner på kolhydraterna men faktum är att en sån här gratinerad falukorv inte är helt fel LCHF-mat ändå. Jättegott är det i alla fall, vare sig man äter potatismos till eller inte!

Receptet kommer från Leif Mannerströms kokbok Husmanskonst.

800 g falukorv
1-2 purjolökar
svensk senap
chilisås
paprikapulver
1 gul lök
10-12 cocktailtomater
2 saltgurkor
1 tsk färsk, hackad timjan
2 dl vispgrädde
150 g riven, lagrad herrgårdsost
2 msk hackad persilja
salt och peppar

Sätt ugnen på 175 grader. Ansa purjolöken och skär den i ringar, inte alltför tunna. Skär löken i halvringar, inte allt för smått.

Lägg purjolöken i botten av en välsmord ugnssäker form. Skär ett djupt snitt längs med hela falukorven. Dela den försiktigt, men så att den ändå håller ihop.(fast jag delade den på längden och sen i sex portionsbitar istället) Stryk på ganska rikligt med senap och chilisås. Flytta över korven till gratängfatet, salta och peppra samt pudra över lite paprikapulver Halvera tomaterna och skär saltgurkan i stavar. Garnera korven med lök, tomater, gurkstavar och timjan. Ringa över grädden. Strö över osten. Gratinera korven i mitten av ugnen ca 30 minuter. Ta ut formen när korven fått fin färg och strö över persiljehacket.

Servera med ditt godaste potatismos och ev fler gurkstavar.


1 kommentar:

ralf.pichocki@gmx.de sa...

Det är riktigt bra, tack. Vi har köpt Mannerströms bok och har gjort sin korv redan två gånger. Men de är viktigt att ta inte för få chilisås - tycker jag...
p.s.: förlåt för mitt dåligt Svenska, men jag lärer mig just nu...