tisdag 15 mars 2011

Vinnare!


Jag har valt ut en vinnare i min utlottning av en Fazer bakduk. Och det blev..tadaaa.. Ewa, för att jag så totalt förlorade mig i hennes motivering!

Grattis Ewa!!!

Ewas motivering lyder:


Jag bakar nästan allt vårt bröd.
Kaffebröd äter vi inte mycket av, så det är matbröd som gäller.
Jag blev helt tokig när jag såg bakduken på din blogg, jisses vad fin den är!.
Skulle sååå himla gärna vilja ha den när jag bakar...
Det var rena nostalgi-trippen!
För när jag såg "ögonen", så kom minnena av den supergoda varma choklad min mor kokade på 60-talet när jag var liten unge..
Det var en riktig ceremoni att göra chokladen, det var jätteviktigt för oss ungar att den blev rätt utförd.
Dvs den skulle göras exakt som vanligt, som vi alltid gjorde...
Man skulle först ha ner strösockret i en mugg, sen i med kakaon och röra om.
Sen i med grädde- en rejäl skvätt skulle det vara, det var jätteviktigt...
Röra om igen, och tömma över kokande vatten..
Sen rörde jag runt runt med skeden i muggen som en galning för att chokladen skulle svalna så att man inte skållade sej i munnen.
Det var underbart, vilken njutning det var sen när man ja kunde sörpla i mej chokladen..
Det hade min far alltid så himla roligt åt.
Han skrattade alltid och sa: vet du vad lillgumman, jag vet en som rörde ihjäl sej. Han dog du..
Jadu det var tider det...
Nu är min far borta sedan några år, men han lever i ljust minne.
Jag tänker på honom varenda dag och saknar honom, saknar hans stora kunnande om djur och natur, hans skratt och kommentarer...
Helt klart vore det en roligt påminnelse om min far om jag vann denna bakduk, och "höra" honom säja sin kommentar om mitt rörande i chokladmuggen..
Jag skulle tänka på honom varenda gång jag såg bakduken i mitt kök...

Inga kommentarer: