onsdag 22 juni 2011

Kretas Botaniska Park

Min son och jag gjorde ett besök i Kretas botaniska park under semestern. Vi välkomnades med en kopp örtte och apelsin som skördats samma morgon.



Parken är belägen högt uppe i Kretas vita berg och vi hade en hänförande utsikt från altanen som omgärdade restaurangbyggnaden.


2003 förstördes parken i en brand. Här och var påmindes vi om detta..



Swiss cheese plant, eller Monstera som vi säger här hemma.



Sockerrör. Och min son.



En jättelik rosmarinbuske!




Vackra apelsinlundar



Demonstration och föreläsning om Kretinsk kost. Vi fick även prova viner.



Och sedan fick vi avnjuta maten som lagades. Mycket gott!


Vi rensade faten


Restaurangbyggnaden



Min son med ett gäng nyskördade apelsiner



Jag rekommenderar verkligen ett besök här om du åker till Kreta och är intresserad av mat, blommor och växter. Kilmatet gör att det finns mycket ovanliga växter i parken som annars bara kan överleva på andra sidan jordklotet. Mycket spännande och intressant!

1 kommentar:

Anonym sa...

*Men åh, inte visste jag att sockerrör var så stora, jag trodde de var som libbsticka i diameter max :o.