torsdag 7 juli 2011

Jordgubbssylt med vanilj


Sylt är ju fakltiskt inte ett dugg besvärligt att göra själv. Förstår verkligen inte varför jag under flera år totalt bojkottade detta göromål. Nu haver jag bättrat mig! Enkel god sylt är det här att plocka fram till vaniljglassen eller ostkakan eller tårtan eller..


2 l jordgubbar
6 dl strösocker
1 vaniljstång
(1 tsk citronsyra, kan uteslutas om bären är syrliga)
1 krm natriumbesoat


Rensa och skölj jordgubbarna. Om bären är små kan de få vara hela, om de är större delas 1-2 gånger. Lägg bären i en kastrull och sätt på värmen. Skaka kastrullen då och då. Efter ca 5 min när bären börjar vattna sig, tillsätt socker.

Koka upp och skumma innan vaniljstång samt frön tillsätts(skårad och skrapad från frön alltså). Låt sjuda ca 15 minuter.

Rör ut natr.bensoat. i lite av sylten och tillsätt när sylten kokat färdigt. Den ska vara lös och rinnig. Vill du ha fast sylt som smakar som köpt, använd syltsocker.

Slå upp sylten het på rena burkar och peta ner en bit vaniljstång i varje. Sätt på locken men låt svalna innan de sätts i kylskåp.

1 kommentar:

Anonym sa...

*Det där såg spännande ut, och med tanke på enkelheten kanske man tom provar :D. Ska testa med hälften syltsocker tror jag.