tisdag 5 juli 2011

Kanderade rosor och andra blommor och blad






Även när vädret är vackert längtar man efter att få vara inomhus en stund. Åtminstone gör jag det. Jag ägnade en eftermiddag åt att kandera rosor, lavendel och mynta. Det är lite pilligt men rofyllt. Jag valde att använda florsocker men det går även bra med strösocker.



Sätt ugnen på ca 50-60 grader. Inte mer! Vispa upp en äggvita med en tesked vatten. Strö florsocker på en tallrik. Pensla rosbladen väldigt tunt med äggvita och vänd bladen i socker.



Lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Torka i ugnen ett par timmar. Men titta till dem och lyft lite på dem under tiden annars kan de fastna i pappret. Myntabladen blev klara lite fortare och ack så goda de blev!



Lavendelblommorna var små och pilliga att kandera så jag gjorde som så att jag lossade de små blommorna, tog lite äggvita på fingrarna och bara gojsade runt dem lite och sedan tog jag på lite florsocker och gjorde likadant innan jag lade dem på bakplåtspappret och spred ut dem där så gott det gick. Det går ju att dela dem försiktigt när de torkat också.



Det går även att kandera violer, syréner m fl blommor bara de inte är giftiga. Förvara i burk med tättslutande lock i kyl. Eller använd dem helst så fort som möjligt.

Inga kommentarer: