tisdag 4 september 2012

Jättegott LCHF-bröd!



Jag skrev ju att jag provat brödmixen på LCHF-bröd, som alla talar om typ. Men att jag tyckte att det var dyrt. Nu har jag knåpat ihop ett eget som jag bara tokälskade från första stund. Det godaste LCHF-bröd jag ätit. Nu är jag skrytsam men jag är alldeles lyrisk.Och mätt! Till skillnad från vanliga bröd blir jag mätt på det här nämligen. Och har man bara alla ingredienser hemma går det som en dans att baka! Alltså ett bröd som både är gluten- och laktosfritt kan jag ju även upplysa om.

Jag vill redan nu berätta om fröblandningen i receptet. Jag köpte frö i  Risentas müslimix-blanda själv-hylla. Och det är en skopa av varje sort(lika delar alltså). Detta är fröerna i min mix:
Solrosfrö, pumpafrö, ljusa psylliumfrön, krossade linfrön och svarta sesamfrön. Se till att du blandar noga innan du tillsätter av blandningen.

1 bröd

4 ägg
2 dl vatten
2 dl Fibrex
1 dl fröblandning
2 msk Fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 tsk honung  (eller nåt annat sötningsmedel du gillar)

Vispa upp äggen, tillsätt vatten. Tillsätt övriga ingredienser. Blanda noga. Slå i väl smord brödform.Grädda i 175 grader en timme. Stjälp upp brödet genast och låt det svalna på galler.Förvara brödet i kylen. Sååååå goooott!!!!

Edit: Brödet blir ännu godare om du tillsätter en näve grovhackade valnötter ochen tesked brödkrydda. Till den som inte är så strikt kan jag tipsa om att tillsätta torkade bär. Mums!

4 kommentarer:

Anonym sa...

låter göööörgott. ska genast prova!

Anonym sa...

Brödet står i ugnen men det är inte högt, vad har jag gjort för fel?

Anonym sa...

Klart och det blev bara ca 2cm högt, Fel??

Anna-Eva sa...

Hej
Svårt att svara på. med alla ingredienser i vanlig brödform är brödet definitivt redan då högre än 2 cm. Och sedan blir det ännu högre vid gräddning. Vad hade du för form?