söndag 2 december 2012

Gösfilé med champinjoner och blomkålsmos


Jag är inne i en fiskperiod igen. Personligen tycker jag att fisk är både lättlagat och snabblagat. Dock fick jag filéa den lilla gösen själv men vanligtvis brukar man ju slippa detta. Det behövs just inget recept för att tillaga det här.

Fisken brukar jag vända i vetemjöl, salta och peppra och sedan steka i smör och rapsolja. Fisken blir klar snabbt. Det största felet man kan göra med fisk är att tillaga den för länge.

Champinjonerna är brynta i smör.

Blomkålsmos, om du inte testat det förr så är det dags att göra det nu. Enkelt och snabblagat. Mycket snabbare än potatismos och gooooodare! Jag bryter helt enkelt ner huvudet i små buketter och kokar dem mjuka i lättsaltat vatten. Slå av vattnet. Tillsätt en klick smör och en liten skvätt grädde, ELLER en klick smör och ett par skedar Philadelphia, med eller utan smaksättning. Mixa. smaka av med salt och peppar.


Lite brynt smör och kanske lite pepparrot och den här rätten är i hamn.

Inga kommentarer: