tisdag 15 januari 2013

Det här är ingen bantningsblogg

BLT


...men! Det är en blogg som drivs av en person som behöver gå ner i vikt. Och som redan har påbörjat sin resa nedåt. Redan för flera år sedan kom jag på att det är kost enligt LCHF som är min melodi. Om detta tänker jag dock inte predika. Det finns det andra som gör.

Ett par saker vill jag dock berätta. Överviktig blir man om man överäter. Varför man överäter är dock den intressanta frågan. Jag gör det för att jag när jag äter vanlig kost inte blir mätt. Jag är aldrig mätt och känner mig ständigt trött. Så orkar man inte må i längden, det är både fysiskt och psykiskt påfrestande. Så för mig som för många andra kom det som en frälsning att man kunde äta sig frisk och må bra.

Dock, efter att ha ätit LCHF en tid kom jag på att jag har en tendens att överäta även med denna kost. Om jag äter mejeriprodukter. Ost och grädde är ju himla gott. Och så var det med den viktminskningen. Däremot ökade jag inte i vikt längre vilket ju var positivt. Så, nu har jag uteslutit detta ur kosten på vardagar men på lördag och söndag får jag mumsa lite godare. Jag har även upptäckt att det faktiskt gör mig mindre hungrig och jag äter väldigt lite jämfört med tidigare utan att känna hunger eller energilöshet. Detta utan att äta en massa fett som många tror att man gör med LCHF. Kanske kan min dag se ut så här:

Frukost: Jag är inte förtjust i ägg men nu äter jag inte för att det är gott utan för att leva. Ofta blir det äggröra av två ägg lagad med rejält med smör. Håller mig mätt länge på det. Eller ett par kokta med majo. Ibland nån skiva påläggskött som komplement.

Lunch: Gärna nån middagsrest. Annars nån sallad. Exempelvis Caesarsallad utan krutonger. Tonfisksallad med majonnäsbaserad sås. Är jag hemma ledig blir det oftast ingen lunch eftersom jag äter frukost senare.

Middag: Stor portion grönsaker. Älskar kål. Broccoli, blomkål, vitkål,Romanesco. Eller grön sparris. Grönsakerna ångkokar jag för att i mesta mån bibehålla vitaminerna och smaken. Al dente ska de vara. Till detta en normalstor(100-150 g) bit fisk, kött, kyckling. En klick sås. Max en matsked brukar det väl bli. Bea, chilibea, nån majonnässås jag gjort själv. Eller aromsmör!

Eftersom jag även har tendens att överäta nötter så är det en näve om dagen som gäller om jag vill ha nåt gott till kvällsteet. Valnötter eller hasselnötter oftast.

Ett problem har jag. Jag kan inte leva utan mina dagliga koppar svart te. Skrev jag koppar, baljor menar jag! Med mjölk. Men mjölk förstör min viktnedgång och får mig att känna hunger. Dessutom vill jag inte ha energi i dessa drycker, utan de är bara drycker och mjölk har jag i för det smakar beskt annars. Jag dricker t ex ofta te till maten. Äggmjölk, magic bullet coffe å dylikt är ingen lösning. Inte heller att ha cocosfett i teet. Jag vill ha nåt i livet kvar som jag tycker om och njuter av. Så jag syndar. Jag använder Soyamjölk. Osötad sådan. 0,2 g kolhydrater/100 g. Sen om soyaprodukter är bra för hälsan eller ej eller bra för klimatet..det får så vara. Det är en lösning, den funkar för mig.

Och så motionen. Jag måste röra på mig mycket, annars mår jag också skit och står still i vikt. Fast nån gymmänniska är jag nu inte, eller gruppövningar som aerobics, eller zumba. Jag måste ut i naturen. Förra året utmanade jag mig själv att träna löpning och springa Vårruset. Jag fixade det! Jag sprang 1,5 mil i veckan, minst. Tills jag fick ont i foten. Och sen blev det semester och kostslarv och sen var jag i rutten form igen. Nu gäller nya tag. Kan jag fixa milen i år? Det är i alla fall mitt mål. Nu ska jag inte tjata mer om viktnedgång. Tjing!

6 kommentarer:

Fnulan sa...

Bra läsning! Och LYCKA TILL!!!!

Anna-Eva sa...

Tack det samma, har förstått du är en "sister in crime" :)

Maria A sa...

Den otäcka smala systern har också dragit ner på kolhydrater. Fast LCHF/GI ger mig en möjlighet till att frossa. Fast det gör jag ju sällan eftersom det inte ligger för mig.

Anonym sa...

Vill absolut inte verka otrevlig men att äta enligt LCHF och sedan fundera på om sojamjölken man har i teét är dåligt för klimatet, verkar ganska... paradoxalt. Dra ner på köttet och ät vego så ofta det går istället, om miljön är något du bryr sig om :)
/Per

Ascot sa...

mkt intressant läsning! jag bloggar också om mat och hälsa : http://www.tappavikt.nu/hamburgare-om-du-nu-maste/ om du vill kika

tappa vikt sa...

Gillar det skarpt! bra skrivet