fredag 18 januari 2013

LCHF- Janssons Frestelse

Före

Efter

Jag har faktiskt aldrig varit någon potatismänniska. När jag var yngre växte den kokta potatisen i munnen på mig och jag åt kanske max en bara för att jag var tvungen. Undantagen är potatisgratäng och Janssons som är sååå gott. Men nu när jag minskat på kolhydraterna får man hitta andra lösningar. Min nya potatis heter kålrabbi(som jag iofs alltid varit förtjust i). Den här frestelsen blev faktiskt godare än vanlig! Man kan göra  falsk potatisgratäng på samma sätt!

2 stora kålrabbi(500-600 g)
1 medelstor gul lök
2,5 dl vispgrädde
1 pytteburk Grebbestads ansjovis(55g)
salt, peppar

Sätt ugnen på 200 grader och en gryta med vatten på spisen.

Skala kålrabbin och dela den på mitten. Skär sedan ca ½ cm tjocka skivor och lägg i det kokande vattnet. Koka i 8-10 min. Slå av vattnet och kallspola en stund. Låt rinna av.

Under tiden kålrabbin kokar, skala löken och skiva den. Låt den steka sakta i smör tills den fått fin färg.

Strimla kålrabbin i Janssons-stora strimlor. Ta fram en för ändamålet lagom stor form. Bottna med 1/3 kålrabbi och halva mängden lök. Fördela även halva mängden ansjovis. Fortsätt med ännu en tredjedel kålrabbi, resten lök, sista ansjovisen och slå på hälften av spadet. Salta lätt och peppra. Slå på grädden och några smörklickar och så in i ugnen 45 min!  Ät och njut!

Ps Att jag inte strimlar kålrabbin direkt rå innan koket är för att den inte ska koka sönder eller bli för vattnig.

Info om kålrabbi finns HÄR.

2 kommentarer:

Victorias Provkök sa...

låter ju smaskigt..
Ha en fin kväll
Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

Anna-Eva sa...

Mycket smaskigt. Tack för titten :)