onsdag 2 februari 2011

Matrevolutionen


I helgen plöjde jag denna bok skriven av Andreas Eenfeldt, Kostdoktorn. För min del tycker jag att den hör till allmänbildningen. Jag är sjuksköterska och det är på min arbetsplats jag först hörde talas om lågkolhydratkost.

Två av mina läkarkolleger äter denna kost och en av diabetsköterskorna har åtminstone gjort det. Ingen av dem är överviktig. Och så är det jag. Och jag är överviktig men på väg nedåt med stora steg.

Vi rekommenderar kosten som yrkesverksamma och den har visat gott resultat på många diabetes typ 2 patienter men även på blodtryckspatienter som provat. Själv tänker jag fortsätta att undvika kolhydrater i hälsosyfte även om jag inte är helt strikt.

4 kommentarer:

Fröken Fru sa...

Beställde själv den här boken för bara ett par dagar sedan. Längtar på att få hem den!

Vi har här hemma ätit LCHF i sedan en månad, vi har märkt enorma hälsoskillnader hos både mig och min man. Saker som vi alltid trodde var relaterat till andra saker (ex laktosmage).

För mig, ja eller för oss var det att aktivt val vi gjorde, när vi bytte kost. Vi ville hitta en kost man kan leva med, både till vardag och fest och inte minst med småbarn. Så här långt har LCHF fyllt alla de kraven :-)

Anna-Eva sa...

Vad kul att höra. Själv har jag blivit av med både värk och ballongmage, bara det är värt det. Och då var det ändå för viktminskning som jag började.

/Anna-Eva

Vegetarisk Vardag sa...

Låter intressant

Anna-Eva sa...

Det är intressant!