måndag 18 april 2011

Nordiskt möter Indiskt - Torskrygg med indisk bönröra och mynta-raita





Jag och ett gäng andra matbloggare har fått äran att provlaga Findus nya Lyckas med Torskrygg och att själva skapa ett recept innehålande denna torskrygg. Fisken var som sagt fantastiskt god och väldigt lätt att lyckas med. Recepten kommer dessutom att publiceras på Findus facebooksida. Här är mitt smaskiga förslag. Jag bjöd in min kära son och min kära svärmor och maten visade sig vara försvinnande god!

Torskrygg med indisk bönröra och mynta-raita

2-4 portioner Findus Lyckas med. Torskrygg med nordiskt örtsmör.

Bönröra

1 rödlök
1 vitlöksklyfta
1 röd chilifrukt
1 bit (ca 5 kr stor) färsk ingefära
1 tsk hel spiskummin
1 burk konserverade körsbärstomater
1 burk black-eyebönor
1 nypa socker
½ tsk Garam Masala
Salt och vitpeppar efter smak

Mynta-raita

1 dl tjockyoghurt (10 %)
½ dl vatten
1 nypa salt
Rejält med hackad färsk mynta eller ca 1 tsk torkad

Rör ihop ställ i kyl.

1. Sätt på ugnen 200 grader och rör ihop raitan.

2. Hacka löken och chilifrukten, vitlöken och ingefäran.

3. Fräs först löken en stund i smör och olivolja. Tillsätt ingefära, chili, vitlök och spiskummin. Fräs en stund till. Akta så det inte bränner fast.

4. Tillsätt övriga ingredienser. Vrid ner värmen på plattan och låt det hela puttra. Blir bönröran för tjock får du späda med en skvätt vatten.

5. Tillaga fisken enligt anvisningarna på paketet.

6. När fisken är klar servera den tillsammans med bönröran, raitan och gärna naanbröd eller basmatiris.

7. Vill du ha riktigt het bönröra? Krydda extra med cayenne eller ta fler chilifrukter.


Vinn värdecheckar! Klicka HÄR!

1 kommentar:

Indisk Design sa...

Det ser otroligt gott ut! Jag gillar konceptet "Nordiskt möter Indiskt"... Kör även den stilen på min heminredning! Tack för receptet! Nu vet jag vad det blir för kvällsmat!