fredag 9 november 2007

Fredagsmat hos Lata mamman




Det är dåligt med energi i Lata mammans kök för tillfället men äta bör man annars dör man, som bekant. Tillsammans kämpade Togge och jag oss ut i stormen till Willys och handlade så vi klarar helgen.

Togge bjöd sedan på en enkel men god bruschetta medan jag höll mig i Skåne och tillagade Äggakaga med stekt fläsk.

Äggakagan ska stekas sakta i smör och stekflott från fläsket. Först på ena sidan och sedan får den glida ner på en tallrik och försiktigt vändas tillbaka ner i pannan och steka på andra sidan också. Glöm inte mer fett i pannan vid vändningen. Släng in den ugnen efter vändningen så blir äggakagan hög och pösig!

Servera med lingon såklart. Gott som fan!

Skånsk Äggakaga
4 ägg
1, 5 dl mjöl
4 dl mjölk
0,5 tsk salt
Blanda ägg och mjöl, tillsätt mjölk och salt. Vispa till en slät smet. Stek enligt ovan. Smaklig spis!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, äggakaga som e så gott! Jag skulle kört in till er om jag hade anat att denna kulinariska rätt skulle serveras ikväll! Nu sitter jag här med en limpsmörgås med medwurst, hurra hurra/Y

Anonym sa...

Det var ju synd... vill du och Micke ha "falsk gåsamiddag" så får ni gärna komma vid 6-tiden imorgon istället.
/T

Anonym sa...

Ev kommer S hem imorgon så vi får nog stanna här, men tack ändå! Medwurstmacka är också gott!

Anonym sa...

Får ni annat besked innan 12.00 (då vi sticker till stan ungefär) så bara ring!

/T

annamaria sa...

Äggakaka och falsk gåsamiddag - Skåne så det ryker. Falsk gåsamiddag vad är det?? Blev nyfiken...

Bendel sa...

Åh, äggakaka, det var länge sedan. Så gott.

Lisa sa...

Perfekt! denna ska jag ta med mig till knytisbrunchen på söndag!