tisdag 23 december 2008

Kaktusmarmelad och E120



Jag är ju nyss hemkommen från Fuerteventura där jag åt en massa god mat. Tyvärr hade vi otur med vädret men maten var väldigt god och det fanns gott om vällagad lokal mat. Bland annat fanns det en churreria med underbara churros, faktiskt de godaste jag ätit på åratal.

Med mig hem från resan köpte jag en liten burk kaktusfikonmarmelad. Egentligen var den inte speciellt god men färgen var alldeles underbar. De färska kaktusfikonen var heller inte speciellt goda utan innehöll mest kärnor och hade en färg som påminde väldigt mycket om rödbetans.

På kaktusen lever även den lilla lusen som ger oss färgämnet karmin=E120. Den som tycker det är intressant att diskutera tillsatser i mat kan besöka den här mannen. Skrolla på sidan så hittar du diskussionerna.

4 kommentarer:

K sa...

Kan du inte berätta mer om Fuereventura? Vi har flygbiljetter dit den 5/1.

Anna-Eva sa...

Visst. Vart ska ni? Vi var i Corralejo.

K sa...

Vi har bara flygstolar, så vi får bestämma själva.

annamaria sa...

God Jul och Gott nytt år!!! Julkram / AnnaMaria