lördag 15 maj 2010

Rabarberkolasås


Större delen av Sverige tycks njuta av härlig sommarvärme men här nere i Skåne regnar vi bort och fryser ihjäl. Dagen har fått tillbringas inomhus med lite kökspyssel.

Jag har kokat ny grötsylt till min man, gjort smet till blinier och så försökte jag hitta på något nytt av rabarber(så som jag brukar göra varje år). Rabarberkolasås har jag försökt mig på förut men den har alltid blivit mer som kola än sås. Men den här gången blev den ok. God på vaniljglass och enkel att göra.

Ca 4 port

0,5 dl råsocker(går bra med strösocker)
0,5 dl sirap
0,25 dl honung
1 dl vispgrädde
150 g rabarber

Skala och skär rabarbern i småbitar. Släng allt i kastrull och koka ganska kraftigt tills den blivit som kolasås, fast tänk på att den tjocknar när den kallnar. Låt svalna före servering. Såsen ska konsumeras omgående.

1 kommentar:

Bendel sa...

Låter väldigt smarrigt!