måndag 28 september 2009

Svenska äpplen


Säg mig vad som hänt? Har vi glömt hur ett rikigt äpple smakar? Det fanns en tid då vi skrattade åt Pressbyråns evighetsgröna Granny Smith. Nu hänger de svenska äpplena kvar på sina grenar i de svenska trädgårdarna tills de faller av av sig själva och sedan får de ligga och ruttna på marken.

På min Willys finns äpplen på äpplen i lådor utmärkta med sort och ursprungsland. Ända från Brasilien kommer de. Men av de svenska finns bara en sort. De på bilden, och jag vet inte vad de heter, bara att de är svenska.

På ICA finns det mer att välja på. Alla svenska kostar lika mycket per kilo men det står inte någonstans vilken sort det är och vilka användningsområden de passar till. Jag röstar för en svensk äpplekarta i varje butik!

Snälla handlare, hjälp till nu! Klart att vi ska äta våra egna äpplen i första hand och importerade sen. Men jag vill inte gå hem och Googla för att få veta vad jag har köpt.

Och snälla medkonsumenter, ge dem en chans. Känn doften på de svenska äpplena, det kvittar vilken sort för de doftar lika gott allihop. Nu efter att ha radat upp mina på hyllan för fotograftering doftar hela jag gott. Och nu doftar datorn också.

Och kära grannar i villorna runtomkring, om ni inte har tid att ta hand om dem, sätt upp en skylt på lördag: Välkommen in och plocka äpplen!

Eller plocka själva, fyll en låda och ställ ut på trottoaren med ett tydligt: Varsågod!

5 kommentarer:

Helena Ljunggren sa...

Svenska äpplen är oslagbara!

Det är inga som "pallar" äpplen idag :)

Fröken Dill sa...

Hurra för svenska äpplen. Fast jag tycker nog att det blivit lite, lite bättre i butikerna numera. Och när vinterfrukten som är lite mer hållbar börjar mogna brukar man kunna hitta både Åkerö och Ingrid Marie i vanliga butiker.
Har fröken Dill för sig

Ingvar Johansson sa...

Hej, vilken trevlig blogg ! Håller helt med om det du har att säga om äpplen. Jag har för länge sedan slutat att störa mig på ICA o andra kedjors sätt att hantera frukt. Svenska äpplen handlar man bäst direkt från odlaren. Kattviks fruktodling har ett spännande sortiment och väldigt hög kvalité. Gör ett besök o köp ett par lådor. För den som inte har källare funkar det jättebra med ett par frigolitlådor, tidningar o trasmattor på balkongen.

Marsala sa...

Aroma antar jag.

Anna-Eva sa...

Nej det är inte Aroma, det är ett Katjaäpple.Vet jag nu.