tisdag 1 juli 2008

Key lime-raspberry pie

Detta är en något försvenskad variant av originalet, som är extra god att servera med massor av färska svenska bär. Jordgubbar, hallon, vinbär.. Jag använde mina gula supergoda hallon från kolonin och det blev som en dröm! Bilden är tagen av min svärfar Sten som är en jätteduktig fotograf. Tack för bilden Sten!

Havrebotten
125 smör
2 dl havregryn
2 dl grahamsmjöl
0,5 dl farinsocker

Smält smöret och rör i de övriga ingredienserna. Rör om en stund och tryck sedan ut botten i en rund form med löstagbar kant. Tryck upp degen mot kanterna och baka den sedan 10 minuter i 200 graders ugn. Ta ut den och sänk ugnen till 150 grader.

Fyllning

1 burk kondenserad mjölk ca 400 g (det ska vara den sötade sorten)
4 äggulor
1 dl pressad limesaft
rivet skal från 1 lime

Blanda allt och slå fyllningen i det förgräddade pajskalet. Grädda pajen i 150 grader 15 minuter tills den stelnat och den ska inte ha fått färg. Låt svalna och ställ sedan i kylen till serveringen. Garnera med färska bär och lime. Ät och njuuuut! Tillägg: Det går att variera degen genom att använda vetemjöl istället för graham och strösocker istället för farin, om man vill.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Den verkar jättegod! Har gjort den med toffe och tryffel också med kond.mjölk Den här är nog inte lika sliskig!

Anonym sa...

Mmmm, verkar jättegod och ska absolut testas hemma hos oss. Kanske redan till fikan på söndag när vi får gäster???
Hälsningar MammaMat

Bendel sa...

Mmmm, nu har du gjort det igen!, lagat sötsaker som verkar väldans smaskens.

Cutecakes-Paulina sa...

Underbart recept, jag använder ofta kondenserad mjölk när jag bakar, just denna paj har jag dock aldrig gjort tidigare!