tisdag 1 juli 2008

Rödbetscarpaccio


Lättkokta späda rödbetor som skivas mycket tunnt och beströs med en salt knorrig fårost. Blanda sedan en dressing av en liten sked blommig medelhavshonung, nötig olivolja och färskpressad solmogen citron . Peppra försiktigt och strö tillsist över ganska rikligt med rostade pumpafrön. Mmmmmm..

Jag använde två stycken rödbetor á 200 g styck och det räckte till sex portioner. Koka rödbetorna ca 25 minuter om de är lika stora som mina. Skiva dem tunnt och lägg upp på tallrik. Salta försiktigt med flingsalt. Ungefär en matskedsstor bit feta per man. I övrigt som ovan. Rör ihop dressingen och skeda över. Jag garnerade med några blad röd mangold.

Dressing:

½ dl färskpressad citron, 1 msk blommig honung, 2 msk olivolja.

3 kommentarer:

Sara sa...

Det här måste jag tessta, låter verkligen gott!

Anonym sa...

Tack för i går. det var välsmakande som vanligt.
Sten o Christina

Marsala sa...

En sån vil jag ha till strömmingen!
Fina blan förresten!