fredag 2 januari 2009

Endast för kroppkakefantaster





För någon månad sedan fick jag en idé i mitt huvud. Jag skulle göra en hel meny bestående av enbart kroppkakor.

Jag känner bara en person som verkligen skulle uppskatta att bli bjuden på en sådan meny och det är min bror. Således var jag tvungen att klämma in denna bjudning på annandagen trots att jag hade bjudning på julafton också. Min bror visste ingenting i förväg måste jag tillägga.

Jag har inga recept på detta. Så stort tror jag inte intresset för en tre-rätters kroppkakemeny är bland mina läsare. Första rätten, tilltugget missade jag att ta kort på, men det var en mini Margarita i snapsglas med en uppstekt liten kroppkaka fylld med chorizo, lök och paprika och spiskummin på en snapasgaffel. Mycket god blev den.

Därefter följde förätten: Kroppkaka fylld med hummer och kräfta samt dill ,som serveredas med en sås gjord på fiskfond, grädde, saffran och mousserande vin. Det var en fantastiskt god kroppkaka.

Varmrätten var en vild kroppkaka fylld med renskav, salt fläsk, lök och enbär med en sås gjord på trattkantarell, grädde och messmör. Den här var mindre lyckad.

Desserten, där fick jag knåda in mer mjöl i kroppkakedegen så att den gick att kavla ut tunnt. Därefter fylldes den med uppstekt äpple och friterades i olja varefter kakan doppades i en blandning av socker och kanel. Även denna var en vinnare, jättegod.

3 kommentarer:

Marsala sa...

Ha-ha. Det här visste jag inte om vår bror!
Mamma gör ju alltid kroppkakor till mig. Fast inte med hummer...
De bästa är nog uppstekta dagen efter med smörat skir :)
Är det vår droppe av öländskt blod som spökar?

Anonym sa...

Gud vad coolt!
Jag är lite mer palt än kroppkake människa, men desserten lät spännande.

Anonym sa...

Skulle SÅ gärna ha recepten på den där menyn! Hur läckert som helst!!