tisdag 10 februari 2009

Pestobakad lax med citroncrème fraiche

I går när jag bjöd familjen på entrecote med bearnaise försökte jag att servera maten utan kolhydrater, även till tonårssonen. Köttbiten var ändå på närmare 200 gram. Sonen åt på sitt rum.

Efter en stund kom han ut, mycket förgrymmad. "Vad är detta för skämt? Var detta förrätten? Var är varmrätten? Jag blir inte mätt på DETTA.", vräkte han ur sig.

Så, sonen får kolhydrater i fortsättningen. Och idag gick maten verkligen hem. Laxen var supergod!

Pestobakad lax 4 pers

1 dl pistagenötter(färska, skalade)
100 g rumsvarmt smör
1 msk kallpressad olivolja
50 g grovriven parmesanost
½ kruka basilika
(1 vitlökskyfta)

4 portionsbitar lax, salt, peppar

Sätt ugnen på 200 grader. Mixa nötter, smör,olja, riven ost och basilika. Eller kör i matberedare. Jag tycker inte att det är gott med vitlök i pesto men gillar du det, så ta i. Lägg laxen i en trång ugnsform, salta och peppra lätt. Bred över pestosmöret och ha gärna lite extra riven ost på toppen. Ugnsbaka i ca 20 minuter.

Pistagenötter innehåller, vad jag förstår, ganska mycket kolhydrater, 22 g/100 g. Välj en annan nöt eller mandel om du tycker att det är för mycket. Men betänk att en portion endast innehåller 12,5 gram pistagenöt. Den är i alla fall fettrik, 48,5 g/100 g.


Citron créme fraiche

1 burk fet créme fraiche
skal från ½ ekologisk citron
pressad citronsaft efter smak

Jag serverade laxen med smörfräst grön sparris. Man och barn fick kokt potatis till.

Inga kommentarer: