tisdag 10 februari 2009

Crème brulée med kardemumma och granatäpple


Jag använde mitt vanliga recept på brulée som finns här. Men för att vara snäll kopierar jag och skriver exakt hur jag gjorde. Man får vara snäll även efter jul.

8 äggulor
5 dl vispgrädde
1 dl mjölk
0,75 dl råsocker
½ vaniljstång
1 tsk krossad kardemumma

Blanda äggulor och socker. Skrapa ur vaniljstången och lägg i kastrull tillsammans med mjölk och grädde. Koka upp. Tillsätt kardemumman. Slå grädden över äggulorna under ständig vispning. Häll upp i ugnsformar. Var noga att få med kardemumma- och vaniljfrön i varje form.

Grädda i vattenbad i 175 graders ugn ca 40 min. Låt puddingarna svalna och förvara sedan i kyl tills det är dags att bränna dem med gasbrännare. Jag tycker det fungerar bäst med strösocker, ett ganska tjockt lager. Vill man ha ett riktigt tjockt knäcktäcke är det bara att göra två lager ovanpå varandra. Garnera med granatäpplekärnor.

1 kommentar:

Henrik sa...

Roligt att garnera med granatäpplekärnor, dom är så vackra!