söndag 24 maj 2009

Togges Sangria

Ikväll ordnade jag sangria & frun ordnade en liten tapastallrik med quesadillas, baconlindande dadlar och sparris med serranoskinka - perfekt balkongmat! Jag har fått det ärofyllda uppdraget att blogga min Sangria på frugans blogg. Så här gör jag Sangria:


Bas
1 burk fruktcocktail (helst ICAs 400g)
5 cl bananlikör
7,5 cl cointreau

Blanda fruktcocktailen med all fruktjuice tillsammans med likörerna låt det stå och dra. Ju längre desto bättre.
Ta ett stort vin- eller hellre ölglas på fot och fyll till 2/3 delar med basen ovan.
Fyll upp till 5/6 med fruktsoda
Fyll upp med ett gott vin

Servera utan att röra om, jag gillar att det skiktar sig och rödvinet sipprar ner i sangriabasen sakta men säkert vid servering.
Observera att detta blir ganska starkt!
/Togge

5 kommentarer:

Anna-Eva sa...

Och så äter man upp frukten med sked tillsist och blir snurrig i huvet :)

Anonym sa...

Den sangrian ser vi fram emot!

izza sa...

Hmm, dum fråga kanske... Men det är ett rött vin man ska ha va? :D

Anna-Eva sa...

Absolut rott vin!
Halsar Lata mamman fran Mallorca :)

Anonym sa...

Se där. Togge börjar bli riktigt huslig minsann. Trodde jag aldrig.