torsdag 25 september 2008

Panpizza


Den här pizzan är så god så jag vill nästan inte lämna ifrån mig receptet. Men jag gör det ändå, om än motvilligt :)

Deg

½ paket jäst
1 dl mjölk+1,5 dl vatten
1 tsk salt
1 tsk socker
6 dl vetemjöl

Ljumma degvätskan och lös upp jästen. Tillsätt socker och salt och sedan mjölet lite i taget. Degen ska vara ganska lös. Ta fram en långpanna och slå på 3 msk olja och gnid in oljan med fingrarna så den täcker hela plåten. Ta upp degen och tryck ut den så den täcker hela plåten. Detta är den jobbigaste biten men det går att täcka hela. Försök laga hål som uppstår med en gång genom att fösa ihop degen och trycka till ordentligt. Sedan täcker du hela plåten med plastfilm och låter den jäsa i 40 minuter. Sätt på ugnen på 225 grader när det är en kvart kvar.

Under tiden som degen jäser rör du ihop såsen:

Enkel pizzasås

3 dl passerade tomater
½ tsk salt
½ tsk svartpeppar
1 tsk oregano

Bred försiktigt såsen över pizzan, den får inte sjunka ihop. Lägg på valfri fyllning. Jag hade 150 g rökt smörgåsskinka i små bitar. Hyvla rikligt med ost över och baka i nedre delen av ugnen tills den fått fin färg på både över och undersida.

Variation:

1. Lägg köttfärssås på istället och täck med ost

2. Skippa skinkan och täck med tunna skivor mozzarella. Lägg på lufttorkad skinka i tunna skivor vid serveringen och om du gillar, rucola.
3. Använd din egen favorit tomatsås istället för min enkla.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Provade det här receptet och det blev jättebra! Jag gjorde degen enligt receptet och tog sedan coops krossade tomater med basilika/oregano-smak, vanlig riven ost och lite rökt skinka. Blev mycket populärt, då det smakar nästan exakt som dessa små Billys-panpizzor. Tack för receptet :) /MVH Emelie, Arjeplog

Anonym sa...

Tack för ett toppen recept!!!!
Som tomatsås köpte jag ica basic tomatsås. Den var perfekt till detta. Ska göra den tredje omgången imorgon på 1 vecka. Har två tonårspojkar och detta vsr perfekt för dem att värma i mikron efter skolan och innan träning

Anna-Eva sa...

Tack så mycket! Roligt att du tycker om receptet 😀