torsdag 23 augusti 2007

Tema: Svart

Okej, jag fick en idé för en tid sedan att laga en maträtt som var helt svart. Ja jag vet men ibland får man vara lite tokig. Sen utvecklade jag i alla fall idén till att innebära en förrätt där ordet svart fanns i namnet på råvaran. Varmrätten skulle vara helt svart och desserten lade jag bara till för skojs skull samma dag som jag lagade maten. Här kommer recepten i alla fall, om nu någon vågar prova.


Pata negra med svartrötter, svartpeppar och svarta vallmofrön


Sotstekt tonfiskfilé med het svart bönsås och svart quinoa


Vaniljglass med saltlakritssås


Förrätt:

Varsin skiva Pata negra skinka
ca 100 gram svartrot per pers
svarta vallmofrön

Jag var lat den här gången och kokade svartroten, gör inte det. Skala den och dela i bitar och lägg i vatten med citron efter hand. Lägg sedan hela rasket i en ugnsfast form, ringla olivolja över, salta och peppra lätt med svartpeppar och stek dem mjuka i ugn. Låt dem bli ljumma. Rosta vallmofröna i het panna utan att bränna dem. Lägg upp skinkan på en tallrik, en hög svartrot ovanpå och lite citronsaft över, och så strössla vallmofrö över. Servera genast.

Varmrätt: (4 pers)
Blötlägg 2 dl svarta bönor över natten.

1 rödlök i bitar
100 gram rökt fläsk i tjocka skivor
1 st jalapeno skuren i skivor
2 vitlöksklyftor
1 tsk salt
6 dl vatten

Låt allt detta koka tillsammans tills bönorna blir mjuka. Det tar minst en timme. Ta då upp fläsket och mosa bönorna lätt. Tillsätt rivet skal och saft från en lime, 1 msk olivolja, 1 msk smör
samt hackad färsk koriander och/eller hackad persilja. Bönorna ska ha en lätt såsig konsistens. Tillsätt lite mer vatten om de är för torra.

4 skivor färsk tonfisk (ca 100 g styck)

Kryddblandning:
2 tsk oregano
2 tsk spiskummin
2 tsk timjan
2 tsk salt
4 tsk paprikapulver

Mortla ihop alla kryddorna och krydda tonfiksen, all kryddblandning ska gå åt. Smält smör och olja i en stekpanna tillds det börjar bli ordentligt brynt. Lägg i tonfisken. Sten ca 3 minuter och vänd. Tonfisken ska vara på gränsen till svartbränd.

Koka quionoan efter anvisningar på paketet.

Servera.


Dessert:

God vaniljglass
20 st turkisk peppar karameller
1 dl vispgrädde
50 gram vit bakchoklad (jag använde Fazers)

Krossa karamellerna. Det går bäst med mixerstav. Blanda hälften av krosset med grädden och chokladen och koka på medelvärme tills såsen tjocknat. Blir det hårda klumpar kvar så smälter de medan såsen svalnar. Om såsen känns för tjock då, späd med lite vatten. Blanda i resten av krosset. På så sätt blir det lite crunch i såsen som jag tycker är gott. Servera med vaniljglassen.

2 kommentarer:

Marsala sa...

På Kuba åt jag svarta bönor som aldrig förr, eller efter. Moros y christianos heter deras obligatoriska tillbehör till maten. Till deras svarta bönor behövs paprika, lök, vitlök och spiskummin som gärna fräses med en fet fläsksvål. DEN fick jag i munnen

Marsala sa...

Christianos är ju det vita riset.