måndag 21 januari 2008

Helstekt kotlettrad

Egentligen var det inget speciellt med kotlettraden jag serverade till kålrabbigratängen nedan. Det var bara skyn som blev så makalöst god. Därför vill jag skriva om den.

Jag köpte en bit kotlettrad med ben ca 1,6 kg för 60 kr, det tyckte jag var billigt. Sen är ju inte kotlett så vansinnigt festligt precis, jag köper det sällan. Kotlettbiten saltade jag och pepprade ganska rikligt och sen slängde jag ner den i en form tillsammans med 1 lök i bitar, 1 morot, 6 vitlöksklyftor och några kvistar salvia. Och så en skvätt vatten på det. In i ugnen 200 grader utan köttermometer. Jag gick på känsla istället och tog ut den efter 70 minuter.

Därefter skar jag bort köttbiten från benet. Öste ner benet och grönsakerna från formen i en gryta, slog på 2-3 dl vatten, 2 msk kalvfond och lät den koka under lock en kvart. Under tiden bakade jag gratängen och lät köttbiten få 10 minuter till i ugnen eftersom den droppade lite svagt rosa köttsaft. Sen fräste jag 2 msk tomatpuré i olivolja, det är alltid bra att rosta tomatpurén lite i matlagning, då smakar den godast. Och så slog jag på den goda skyn. Givetvis utan ben och grönsaker. En liten näve finhackade salviablad och skyn var klar.

Det blev en lite tjock, kryddig skysås som jag blev omedelbart förälskad i, liksom jag blev i kålrabbigratängen. Kotletten smakade kotlett men var mör och fin och precis, precis lagom stekt, inte det minsta torr.

Inga kommentarer: