fredag 11 januari 2008

Knasig vecka


Det här har varit en knasig vecka. Nyss var det måndag och jag lagade nyttig mat till familjen. Plötsligt är det fredag och jag har inte lagat mat sedan i måndags. Vad har vi ätit? Falafel hos Ali Baba två gånger för min del i alla fall. Det är billig och bra snabbmat, 15 kr för en rulle. Sonen har ätit pasta med färdig tomatsås på burk. Utom första skoldagen efter lovet då han var så trött att han somnade redan klockan fem. Idag ska vi kalasa på tacos och friterade cream cheesefyllda jalapenos. Nästa vecka får vi äta ur frysen. Jag är pank. Januari är en hemsk månad. Det här är vad vi åt i måndags:


Tabouleh med röda linser serverad med stekt fisk och sesamsås

2,5 dl röda linser
4 normalstora tomater
ett kvarts hekto slätbladig persilja
1 schalottenlök
1 tsk salt
1 tsk libanesiska 7 kryddor
lite peppar
2 små citroner, saften
2 msk olivolja
(2 dm gurka)

Koka linserna efter anvisning på paketet, bara se till att de inte blir överkokta och mosiga. Kallspola. Kärna ur tomaterna och skär i små tärningar, finhacka lök och persilja. Blanda allt. Låt stå kallt så att smakerna kommer till sin rätt. Gurkan blandade jag i vid serveringen, skalad och urkärnad och skuren i små bitar. Gör man det tidigare blir hela anrättningen vattnig.

Fisk går bra med vilken som man gillar, vi hade någon vitfisk av okänt slag, köpt i invandrarbutikens frysdisk, billigt. Saltad och pepprad, vänd i mjöl och stekt knaprig i olja.

Sesamsås

1 dl turkisk/grekisk yoghurt
1/2 dl tahine
ca 1/2 dl vatten, så att såsen blir tunnare
salt efter smak
1/2 tsk sambal oelek eller en liten vitlöksklyfta eller både och..

1 kommentar:

annamaria sa...

Hej Hopp! Nu har jag en rysligt trevlig utmaning till dig - hos mig på min blogg!! Välkommen!