måndag 21 januari 2008

Löften

Jag är en person som äter det mesta, men.. Det finns några ganska vanliga livsmedel som jag aldrig tillagar och bara helt enkelt inte är förtjust i. Jag försöker inte ens lära mig tycka om dem. Därför ger jag nu mig själv och er ett löfte om att inom snar framtid tillaga och äta dessa livsmedel och skriva om det här på bloggen. Nå, vad är det då som jag har så svårt att få i mig? Jo:
v) Lever och annan inälvsmat
v) Sill/strömming (färsk)
v)Ostron (och här snackar jag råa)
Getost
v)Lammkött

Sötvattensfisk, de flesta sorter, smakar dynga
v)Oxtunga (ok syrran jag ger mig)
viltkött

OBS! Listan är uppdaterad

8 kommentarer:

Anonym sa...

Så lustigt, jag har precis gjort lite samma sak: försökt få i mig sånt jag ogillar. Jag har förresten en jättegod förrätt med getost om du vill prova på
http://rubusarcticus.wordpress.com/2007/11/10/getostgratinerade-aubergineskivor/

Fiskbullar på strömming är en annan hit. Gammelmodiga panerade strömmingsflundror kan man piffa upp med tomat/fetaost/oliv mellan filéerna istället för dill.

Skam den som gir sig ;)

Frida sa...

Håller med dig om lever och ostron. Men fisk?? Abborre är ju hur gott som helst!! Om jag har fiskat och dragit upp bara EN abborre brukar jag skynda mig hem och hoppas att ingen ser mig utan att jag kan flå och steka den och äta på en knäckemacka. MUMS!

lina sa...

Ostron har jag aldrig ätit faktiskt, men resten av din lista är bara kalasmat för mig!!! Lammkött är ju underbart & getost, mums!

Marsala sa...

Jaså du!? Då får jag inget recept på rimmad oxtunga, då???

Anna-Eva sa...

Usch, tunga är ju gott, det är konsistensen jag inte gillar men ok.Jag ska servera tunga också!
Rubusarcticus: Tack för receptet, lovar att testa :)
Och så ska jag ge mig på abborre då..hu..

Marsala sa...

Aborre från större vattendrag är mums! Kan vara lite svår att rensa bara. Godast av alt är småabborrar, bara stekta o kryddade o lagda på en hård matta. Fast då måste man nog känna nån som drar upp dom själv. Gädda från Långforsen är dynga... En sån kom ju pappa hem med en gång.

Marsala sa...

Ja, det är bara här i Sala som mattorna är så hårda att man kan lägga abborrar på dem... Glömde läsa igenom...

Marsala sa...

Ger förresten blanka fanken i att försöka lära mej äta tunga. Har ju en i munnen redan :D