lördag 1 mars 2008

Brunch - recept

(Bilder på hela brunchen ser du här)Recepten är inte så invecklade egentligen. 45-minuters äggen var ett experiment. Och det var jättekul att se att det verkligen fungerade. Dock föredrar jag vanliga kokta ägg känner jag, med fast vita och lite krämig gula. Fyllningen var däremot jättegod och lite festligare än Kalles kaviar. Så här gjorde jag:

45-minuters ägg med fänkål och löjromstopping

50 g löjrom fick rinna av i en liten sil i kylen över natten, väl inplastat.
50 g färsk fänkål finhackade jag och blandade med eden avrunna rommen. Det hela band jag ihop med ett par matskedar majonnäs och lite väldigt tjockt vispad crème fraiche. Äggen tillagade jag så här. Sen fick de ligga i kallt vatten. Därefter högg jag av dem på mitten med skalet på, strödde rökt salt i och så fyllningen, fänkålsdillvippa på toppen.

Filbunke

Receptet hittade jag i Vår kokbok. Ett dygn innan brunchen värmde jag upp 0,5 liter ohomogeniserad mjölk (Åsens). Den får inte koka utan ska tas av precis innan den börjar koka. Låt kallna. Blanda i 0,5 dl filmjölk. Slå upp i skålar, plasta in och låt stå framme tills den stelnat. Det tar ungefär ett dygn. Kyl filbunken före servering. Jag serverade den med blåbärsylt. Detta är en halv sats som räckte till 4 små portioner.

Rårakor

Bara skala och riv potatisen, ungefär en potatis per man om de inte är för stora. Krama ur vätskan och stek i olja med lite smör. Håll dem varma i ugn. Jag serverade med lingon crème fraiche som var hårt vispad och tillsatt lingonsylt. Men skulle jag göra om det skulle jag inte blanda utan servera var för sig. Och så rökt nötkött till det.

Amerikanska pannkakor på svenska

Det enda svenska var hjortronen. Annars var det ett helt vanligt recept på american pancakes som lyder:

2,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
1 msk socker
2,5 dl mjölk
1 ägg
2 msk smält smör

Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt mjölken och tillsist ägget. Jag stekte små pannkakor och lade några hjortron på varje smetklick i pannan. Mer hjortron som garnityr vid serveringen. Jag smälte punschhonung och ringlade över men det går bra med flytande honung eller lönnsirap om man så vill.

Inga kommentarer: